tandberg

Brief: Välj ett gammalt och inaktuellt varumärke och förnya det genom ett nytt visuellt koncept och identitet. Mitt valda varumärke är Tandberg Radio som grundades år 1933 i Norge, och tillverkade radioappar. Tandberg gick i konkurs år 1978. Insikt: Vi blir mer och mer beroende av våra mobiler som förenklar mycket i vår vardag. Samtidigt kastar vi våra fullt fungerande mobiler och köper nya modeller allt oftare. Mobilen är vår tids radio och mer än 1,5 miljoner svenskar lyssnar regelbundet på podcast. Den stationära radion har varit central i hemmen under en lång tid i historien, men nu verkar det som att den klassiska radion ersätts av våra Iphones/smartphones. Därför behöver Tandberg radio förnyas och paketeras på ett sätt som passar oss idag.

Idé: Min affärsidé är ett återvinningskoncept där du istället för att kasta dina gamla mobiler får en möjlighet att återanvända dem i ditt hem. Istället för att använda den klassiska stationära radion placerar du din gamla Iphone i Tandbergs möbelkollektion, och låter exempelvis bordet berätta morgonnyheterna, eller spegeln i badrummet spela upp den senaste podcasten. Din vardag kommer att förenklas och varje rum och möbel i ditt hem får en ny funktion. Stilen är retro och är inspirerad av Tandbergs historia och tidigare design. Målgrupp: Unga vuxna som använder sina mobiler till podcast/appar/spotify mm. De är miljömedvetna och handlar gärna second hand.

 

 

 

 

logoGammal och ny logotyp

Tankar om logotypen:
– Ren, enkel och tidlös.
– Eftersom Tandbergs produkter är retro i sin design passar det
bra med raka sans serif-linjer som bryter av mot det retro och ruffiga.
– Logotypen används i svart och vit för att kompletteras med starka
färger så att logotypen framträder tydligt.

etikett

stamp

Visuellt koncept

För att förstärka identiteten använder jag mig av färger som ska lyfta fram produkterna, och på så sätt skapa uppmärksamhet åt varumärket. Typsnittet Laclede som har en kalligrafi-känsla kombinerat med färger, bilder och retro-produkter ger oss en kontrast mellan dåtid och nutid.

 

För att varumärket ska kännas trovärdigt och personligt har jag valt att ha med bilder från Tandbergs reklamfilm – som handlar om just produkternas betydelse i vardagen. Här presenteras några relevanta exempel på hur iden-
titeten appliceras med den grafiska profilen.

Identitet-iphoneskal-ny

banner

Bus stop with a blank billboard

t-shirt-ny

 

Storyboard

Med reklamfilmen vill jag lyfta fram vardagen och radio-möblernas
betydelse, beroende på vilken situation du är i och vad du behöver lyssna på just då.
Variation är en möjlighet som förenklar livet, och jag vill lyfta fram det i en miljö som många
kan känna igen sig i.

 

storyboard-2

Tandberg café

I samband med relanseringen startas Tandberg café, inrett i Tandbergs radio-möbler. Målgruppen kommer i kontakt med möblerna och varumärket på ett avslappnat sätt. De blir inspirerade hur man kan inreda med möblerna, de

 

får lyssna till den goda ljudkvalitén och de får chansen att använda möblerna. Cafét finner du i Sveriges tre största städer. Detta för att skapa en exklusivitet, nyfikenhet och få folk att vilja anstränga sig en aning och resa dit.

ny-skylt

 

Tandberg café – App

På cafét får kunderna själva vara med och välja musiken som spelas.
Detta för att engagera målgruppen och skapa en diskussion. Lösningen är
en app där du kan lägga in din spotifylista som du vill ska spelas upp på cafét samtidigt
som du kan läsa om deras produkter.